24 april 2019
We horen het regelmatig om ons heen: "Wat is jouw stip op de horizon?". Vaak wordt deze vraag gesteld door een bedrijfsadviseur of accountmanager van een bank die wil weten wat de richting is waar we als ondernemer naartoe aan het bewegen zijn. En evenzo vaak moeten we het antwoord schuldig blijven. We koersen namelijk vooral op ons gevoel. Proberen iedere dag te overleven. We zien veranderingen als iets wat ons overkomt.
Maar veranderingen overkomen ons niet. Veranderingen zijn een constante factor. Een zekerheid. Een rode draad in ons leven. Veranderingen zijn eerlijk. Ze gelden voor ons allemaal. Toch gaat de ene ondernemer beter met veranderingen om dan de ander. Zo heb je ondernemers die een verandering omarmen en deze omzetten in een kans. Maar er zijn ook ondernemers die de kop in het zand steken en hopen dat het wel overwaait.
Het zijn voor (tuinbouw)ondernemers verwarrende tijden. Veel toekomstvragen verlangen een antwoord: gaan we nu wel of niet van fossiele energie los, hoe houd ik mijn bedrijf vrij van al die gevaarlijke ziektes die rondwaren, welk antwoord heb ik op de arbeidsschaarste, waar ga ik in mijn bedrijf robotiseren? Hoe maak ik mijn bedrijf toekomstbestendig? Allemaal vragen waar de hedendaagse tuinbouwondernemer dagelijks mee worstelt.
En dan is juist een stip op de horizon zo belangrijk. Door die stip houd je als ondernemer koers op naar waar je naar toe wilt. En door die koers is het veel duidelijker welke beslissingen er genomen moeten worden. Niet alleen wanneer je een duidelijke groeistrategie hebt maar ook als je geen opvolging hebt en een goede oplossing zoekt om het bedrijf mee te laten bewegen met je veranderende levensfase.
Stippen aan de horizon hebben ook onderhoud nodig. Veranderingen gaan snel en kunnen je stip aan de horizon zomaar doen vervagen. Daarom is het noodzakelijk om regelmatig over je stip na te denken. Wat wil ik met mijn bedrijf? Wat zijn de toekomstige uitdagingen? Houd je stip dus actueel.
Maar bovenal laat je stip als een magneet zijn: laat je bedrijf, je medewerkers en al jouw stakeholders zich aangetrokken voelen door jouw stip. Laat ze samen met jou de weg naar de stip afleggen. Neem ze mee.
Een laatste (s)tip: doe dit soort trajecten niet alleen, laat je adviseren door een iemand die je uitdaagt in je visievorming. Verscherp ook je visie en de uitgezette koers door het aangaan van discussie met collega’s of familieleden en bovenal: besteed er voldoende tijd en aandacht aan. Het zullen de best bestede uren van je ondernemerschap zijn.
Hans van Luijk
Custo en Partners